بایگانی نوشته‌ها


گذشته ی نزدیک: معماری مدرنیستی لار بین دو دهه 40 و 50 (بخش اول)

چارسوق لارستان | حبیب طالبی؛ معمار و پژوهشگر: از شهر لار در جنوب استان فارس با نام ها و کالبدهای مهمی یاد می شود. لار، شهری به رنگ خاک، لار شهر برکه ها و بازار قیصریه لار که لایه های  تاریخی آن به پیش از صفویه می رسد. سال 1339 این بافت کهن دستخوش یک تغییر ناگهانی و جبری می شود. خرابی های  زلزله ی آن سال، زمینه ای اجباری برای مکان یابی و ساخت شهر تازه ای را مهیا کرد. اکنون این شهرِ پساسانحه به نام «شهرجدید» در بین مردم رواج دارد و بافت قدیمی را «شهر قدیم» صدا می زنند. این دو نام به هر حال در برابر هم، هویت دو تکه ی لار را تا به امروز شکل داده اند، لازم به ذکر است این دو پارگی از لحاظ اجتماعی پیامدهایی در پی داشته است که از حوصله ی این مقال بیرون است. این یادداشت محدود و متمرکز به دانه ها، خانه ها و عناصر معماری ناملموس بافت ِ «شهر جدید» است.

فراخوان پنجمین دوره مسابقه عکس «حوادث و سوانح»

کشور ایران با توجه به تغییرات اقلیمی و سانحه‌خیز بودن آن، به‌عنوان یکی از پرمخاطره‌ترین کشورهای جهان با گستره وسیعی از انواع مخاطرات روبه‌رو است. از میان ۵۶ مخاطره شناسایی‌شده در کشور، ۱۴ مخاطره اولویت‌دار در سند راهبرد ملی مدیریت بحران کشور، مصوب شورای عالی مدیریت بحران کشور، معرفی شده است. زلزله، فرونشست و حرکات دامنه‌ای از بحران‌های زمین شناختی مهم چندسال اخیر ایران است.

رمانی بر پایه اتفاقات واقعی و در کمال خونسردی!

کتاب در کمال خونسردی روایتی واقعی از چند فقره قتل در کانزاس است. ترومن کاپوتی در این اثر که در ژانر رمان غیرداستانی نوشته شده، ماجرای به قتل رسیدن خانواده‌ی چهارنفره‌ی کلاترها را روایت می‌کند. بد نیست بدانید نویسنده شش سال را صرف نگارش اثر پیش رو کرده است؛ رمانی که دومین کتاب پرفروش ژانر جنایی نام گرفته و جایزه‌ی ادگارد را برای نویسنده‌اش به ارمغان آورده است. (خرید با تخفیف از ریباس بوک)

معرفی برگزیدگان نخستین سوگواره عکس عاشورایی رستخیز

«نخستین سوگواره عکس عاشورایی رستخیز» طی مراسمی در چهارم مهرماه 1403 با معرفی و اهدای جوایز به برگزیدگان در سالن مجتمع فرهنگی قرآنی شهید علیشیری لار به کار خود پایان داد.با نظر هیئت داوران این سوگواره 4 اثر از بین 39 اثر برگزیده برای نمایشگاه به مرحله نهایی داوری راه یافتند و با اهدای تندیس سوگواره، لوح سپاس و جایزه نقدی از برگزیدگان تقدیر به عمل آمد.

آیین پایانی نخستین سوگواره عکس عاشورایی رستخیز

دبیر نخستین سوگواره عکس عاشورایی رستخیز: ۳۹ اثر از ۲۶ عکاس به مرحله نهایی سوگواره راه یافتند/ هدف ما از برگزاری این برنامه، جمع‌آوریِ آرشیوی از آیین‌هایِ عزاداریِ جنوب فارس است/ سوگواره عکسِ عاشوراییِ رستخیز در سال‌های آینده، در بخش‌های بیشتر و متنوع‌تری برگزار می‌شود.

برای تکمیل فرم همکاری کلیک کنید