چارسوق لارستان | علی رضاپور: لزوم توجه به تاسیس و تقویت انجمن‌های مردم‌نهاد در حوزه گردشگری و حفاظت از میراث فرهنگی شهر لار زنجیره‌ای فراموش شده و پر اهمیت در گردشگری این منطقه است. تجربه گردشگر و ایجاد حس وفاداری به مکان در نهایت سبب توصیه او به مسافرین دیگر و در نهایت با افزایش ورود گردشگر منجر به بهبود حفاظت از میراث فرهنگی و معنوی به عنوان سرمایه های ارزشمند و بهبود وضعیت اقتصادی شهر می‌شود. در این یادداشت، تلاش می‌کنیم به بهانه نوروز و ورود مسافرین و گردشگران به شهر لار، توجه همشهریان، علاقه‌مندان و مسئولان مرتبط را به لزوم تقویت نقش آفرینی انجمن‌های گردشگری و حفظ میراث فرهنگی مردم نهاد جلب کنیم و برخی از کارکردهای این انجمن‌ها را در تقویت گردشگری را در صورت فعالیت و حمایت از آنان بررسی نماییم.

انجمن‌ها به عنوان نهاد‌های مردمی، علاوه بر تقویت رابطه مردم و جوامع محلی با مسئولین، می‌توانند با تلاش و برنامه‌ریزی جمعی، کاستی‌های موجود را برطرف کرده و در بسیاری از موارد مشکلات کمبود نیروی انسانی دستگاه‌های مسئول را نیز رفع کنند، اگر چه لزوم حمایت‌های مالی و معنوی از این انجمن‌ها باید در دستور کار ادارات مسئول در شهرستان باشد. سازمان‌های مردم‌ نهاد بازوهای پرتوان جامعه و دولت برای پیش ‌برد اهداف و ظرفیتی قانونی برای مشاركت‌ بخشی آحاد جامعه در فعالیت‌ها هستند كه می‌توانند اعتماد بین مردم، دولت‌ها و حاكمیت را ارتقا بخشند.

در ادامه به تعدادی از کارکردهای انجمن‌ها در بهبود گردشگری و حفاظت از میراث فرهنگی در شهر لار می‌پردازیم:

  • یکی از اولین مزایای شهرستان لار، وجود فرودگاه بین‌المللی شهر است که به عنوان اولین مکان ورود گردشگر به شهر باید مدنظر قرار گیرد. فرودگاه به دلیل برنامه‌پروازی منظم در سراسر روزهای سال، می‌تواند میزبان گردشگران باشد و این انجمن‌ها می توانند علاوه بر استقبال از این گردشگران، به ارائه خدمات مرتبط و راهنمای سفر اقدام کنند.
  • یکی از دیگر کارکردهای این انجمن‌ها، بروزرسانی و تصحیح و مدیریت اطلاعات مکان‌های تاریخی و گردشگری و ساعت‌های بازدید و روزهای بازدید آنها است. این اطلاعات سهم مهمی در برنامه ریزی قبل از سفر گردشگر خواهد داشت و این انجمن‌ها می‌توانند با ایجاد کارگروه تخصصی در حوزه اطلاع‌رسانی، علاوه بر تولید محتوا با رصد دقیق نسبت به بروزرسانی این اطلاعات اقدام کنند زیرا با بررسی مکان های مختلف تاریخی شهر لار با انبوهی از اطلاعات نادرست در مورد ساعات بازدید و روزهای بازدید مواجهه می شویم که سبب عدم امکان برنامه ریزی صحیح توسط گردشگر خواهد شد. هچنین  نکته ای دیگر را می‌توان مدیریت بازگشایی منظم مکان‌ها توسط انجمن ها دانست زیرا  بعضا مواردی از بسته بودن مکان های تاریخی در ایام مختلف برای بازدید گردشگران را ملاحظه می نماییم و درب بعضی از مکان‌های معروف تاریخی برای بازدیدکنندگان و گردشگران در روزهایی از سال بسته است. از این دسته اقدامات و فعالیت ها می توان به نقش سمن ها به شناسایی و معرفی افراد علاقه مند به طی دوره های راهنمای گردشگر اشاره نمود.
  • از دیگر فعالیت های این انجمن‌ها، توجه به آموزش‌های شهروندان و افراد محلی و آگاه‌سازی آنان در تأثیر گردشگر به تقویت اقتصاد پایدار از طریق آموزش و تولید صنایع دستی بومی و خوراکی‌ها و عرضه آنها جهت خرید گردشگران است که سبب رونق گردشگری و نفع مادی برای تولیدکنندگان خواهد داشت. از جمله این تلاش ها می توان به فعالیت های مرتبط با مسقطی لاری  با عنوان جشنورا ه ملی مسقطی لاری اشاره نمود که علاوه بر معرفی مسقطی به شهروندان لاری سبب توجه بیش از بیش گردشگران و رونق اقتصادی کارگاهای تولید مسقطی بوده است.
  • همچنین انجمن‌ها می‌توانند به منظور حفاظت از اماکن تاریخی و یا شاخص‌های فرهنگی و صنایع دستی در خطر، با ارائه طرح و اجرای برنامه‌های مرتبط جهت جذب منابع مالی از طریق ارگان‌های مختلف و ظرفیت ویژه خیرین در لار، سبب بهبود وضعیت بناها و میراث ناملموس شوند. از این نمونه‌ها علاوه بر خانه‌های تاریخی در خطر و مکان‌های تاریخی در لار، می‌توان به زبان لاری، توجه و معرفی فرهنگ عامه در خطر فراموشی اشاره کرد. پویش‌هایی موفق مانند احیاء برکه در چند سال اخیر، نمونه‌ای از همراهی خیرین با گروه های فعال در این موضوع است.

در پایان با توجه به سهولت ثبت و تاسیس سمن ها و انجمن های مردم نهاد و سرعت صدور مجوز از سوی وزارت کشور و وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی به علاقه مندان توصیه می شود با تشکیل گروه های مردم نهاد و بررسی موضوعات مورد علاقه خود در موضوعات گردشگری نسبت به دریافت مجوز و فعالیت اقدام نمایند تا بتوانند بصورت فعالانه در این حوزه ها فعالیت نمایند. همچنین چارسوق لارستان آماده است فعالیت های این انجمن ها را بصورت مستمر در رسانه خود پوشش دهد.