چارسوق لارستان | علی رضاپور:  خانه کتاب و ادبیات ایران،  مجری برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب در گزارشی با عنوان گزارش داده محور نمایشگاه مجازی کتاب تهران1402  به بررسی آماده محور رفتار فروشندگان و خریداران کتاب پرداخته است. این گزارش که به دلیل عدم امکان دستکاری و مداخله انسانی بر پایه بخش فررش و مجازی نمایشگاه  مبتنی است به تازگی توسط خانه کتاب و ادبیات ایران منتشر شده است.

چارسوق لارستان به صورت گزیده به انتشار مواردی از گزارش بصورت تیتر وار اشاره می نماید:

  • در طول برگزاری نمایشگاه کتاب 328/180 نفر موفق به خرید کتاب از این سامانه شده اند.
  • در فروشگاه مجازی نمایشگاه امسال تعداد 724/369/1 نسخه کتاب در موضوعات مختلف به فروش رفته است.
  • به طور میانگین در سبد هر خریدار در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تعداد هفت نسخه موجود بوده است.
  • تعداد عناوین عرضه شده در نمایشگاه کتاب از سوی فروشندگان کتاب دارای رشد 23 درصدی نسبت به نمایشگاه سال قبل بوده است.
  • ارزش کل فروش کتاب در بخش مجازی نمایشگاه 169/000/000/000  تومان بوده است. کل فروش بخش حضوری و مجازی نمایشگاه 401/000/000/000 تومان بوده است
  • بیش از 37 درصد از عرضه کتاب  توسط فروشندگان در بازه کمتر از شصت هزار تومان بوده است و بیش از 35 درصد از خرید کتاب توسط علاقه مندان در بازه شصت هزار تومان بوده است که در کنار وجود مسائل اقتصادی، خریداری شده است. خریداران به طور متوسط بیش از دو برابر عرضه ابتدایی در هر بازه قیمتی کتاب خریداری کردند که ناشران و کتابفروشان به این حجم از فروش حساب باز نکرده بودند.
  • خریداران بخش کودک( تا 13 سال) در این نمایشگاه کمتر از یک درصد یعنی 25/0 و بخش جوانان (20 تا 40 سال) 72/73 درصد و سالمندان (61 سال به بالا) 18/1 درصد را به خود اختصاص داده اند.
  • در اطلاعات تحلیل شده در این گزارش نشان از این دارد استان های کتاب خواه( از نظر سهم در تعداد خرید): به ترتیب تهران، قم، خراسان رضوی، اصفهان و کرمان تعلق دارد و در موضوع استان های کتاب دوست( از نظر سهم خریدار کتاب نسبت به جمعیت) استان های قم، تهران، سمنان، اصفهان را به خود اختصاص  داده اند.
  • در این گزارش تحلیلی از نظر جنسیت خریداران کتاب،  نشان از این دارد آقایان پر خریدتر از خانم ها بوده اند، و آقایان با نسبت 59 درصد از کل خرید نسبت به خانم ها با 41 درصد  پیش بوده اند. و مردان به طور متوسط 2/8 کتاب خریداری نموده اندو زنان 7/6 کتاب خریداری نموده اند.
  • از نظر دسته بندی محتوایی کتاب های فروش رفته، بخش عمومی با 09/72 درصد، کودک 39/18 درصد، آموزشی، 33/6 درصد، کمک آموزشی 61/1 درصد، کمک آموزشی کودک 9/0 درصد را به خود اختصاص داده اند
  • پر مخاطب ترین  گروه های موضوعی نمایشگاه مجازی به ترتیب کودک و نواجوان،  ادبیات، دین، علوم اجتماعی، کمک آموزشی، تاریخ و جغرافیا، روان شناسی، علوم و پزشکی، مهندسی، فلطفه و منطق، هنر، علوم، زبان، خانواده، لاتین و عریب و دیجیتال، دانش عمومی و ورزش بوده است.
  • در بخش دیگری از گزارش تحلیل به بررسی تمایل خرید کتاب های تالیفی و یا ترجمه شده پرداخته شده است، که نشان از اقبال بیشتر خریدارن با 2/ 61  درصد ( 472/838 نسخه) نسبت به کتاب های ترجمه شده  1/38 درصد (783/521 نسخه) بوده است. 
  • پر طرفدارین عناوین در نمایشگاه مجازی کتاب بر اساس تعداد نسخه فروش رفته به ترتیب: 1. کتابخانه نمیه شب با 2353 نسخه، مهارت های زندگی با 2211نسخه، ستاره ها چیدنی نیستند2095  نسخه، خاتون و قوماندان 2018 نسخه، تکه های از یک کل منسجم با 1904 نسخه، حکمت جاودانه با 1741 نسخه، کهشکشان نیستی با 1456 نسخه، ترجمه الغارات با 1448 نسخه، تنسیم، تفسیر قرآن کریم 1425 کتاب، حضرت حجت با 1410 نسخه بوده اند.
  • ناشران فروش بر طبق این گزارش در بخش مجازی به ترتیب: قدیانی، نشر معارف، سوره مهر، نشر چشمه، نشر ارجمند، به نشر، افق، کانون پرورش فکری ، پرتقال و سمت بوده است

این گزارش نشان از ذائقه علاقه مندان کتاب خوانی در محتوا موضوعی و همچنین آماری به تفکیک موضوع و تعداد نسخه های فروش است که جهت مشاهده این گزارش بصورت تفضیلی میتوانید فایل بارگزاری شده را مشاهده نمایید.

دانلود