به گزارش چارسوق لارستان، "سومین نمایشگاه و جشنواره ملی حلوامسقطی لاری و گردشگری خوراک رمضان لارستان"، همراه با جشن عیدانه و برگزاری آیین‌های سنتی لارستان، از ۲۲ تا ۲۴ فروردین‌ماه در بوستان ملت (پارک شهر) لار برگزار شد.
"اصغر فرودی" شهردار لار و دبیر سومین جشنواره ملی حلوامسقطی لاری و گردشگری خوراک رمضان لارستان در این مورد اظهار داشت: نمایشگاه در ۲۸ غرفه، شامل حلوامسقطی و غرفه صنایع‌دستی، اغذیه، نان، شیرینی محلی لارستان و سیاه‌چادر عشایری برپا شده و در فضای نمایشگاه، همزمان پخت حلوامسقطی لاری نیز در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.
تعدادی از مسقطی‌سازان لاری نیز، در حاشیه برگزاری جشنواره، در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار چارسوق لارستان با اشاره به زمینه فعالیت‌شان، به بیان دیدگاه‌های خود در مورد این جشنواره و تاثیر آن در شناساندن بِرَندشان به مردم پرداخته‌اند که در ادامه می‌خوانید:

تنوع مسقطی لاری و استقبال از آن در شهرها و کشورهای مختلف

"رسول عادلی"، مدیرعامل واحد تولیدی شیرینی‌سرای فدک در مورد زمینه فعالیت این مجموعه اظهار داشت: ما کارمان را از سال ۷۳ در حوزه مسقطی و قنادی شروع کردیم.
وی در مورد تنوع مسقطی‌های موجود در بازار گفت: بافت کل مسقطی‌ها یکی است، فقط موادی که استفاده می‌شود فرق می‌کند، اینکه بخواهیم از چه مواد، نشاسته و شکری استفاده کنیم متفاوت است، ما با کادر مجربی که در مجموعه‌مان داریم، مهندسان‌مان تشخیص می‌دهند که از چه نوع شکر و نشاسته‌ای استفاده کنند، هدف ما این است که از مغزهای درجه یک استفاده کنیم.
"غلامرضا علیشیر"، مدیرعامل سنتی‌سرای باران نیز در مورد زمینه فعالیت این مجموعه اظهار داشت: کار ما تولید حلوای مقراضی و خوراکی‌هایِ سنتیِ لار از قبیل "قَتلَمِه"، "زیگیرو" و "دِلبَرو" است.
وی تصریح کرد: شش سال است که این کار را انجام می‌دهیم و از این نظر بارها مورد تشویق مردم قرار گرفته‌ایم؛ کسانی که از جاهای مختلف و حتی خارج از کشور به لار می‌آیند به ما می‌گویند که شما لار را زنده کرده‌اید.
این تولیدکننده لاری افزود: استقبال از محصولات‌مان زیاد است و تاکنون آن‌ها را به آمریکا، چین، سوئد، سوئیس، کانادا و کشورهای حوزه خلیج فارس نیز ارسال کرده‌ایم.
"مهدی قنادی"، مسئول قنادی توکل لارستان نیز در مورد فعالیت این مجموعه اظهار داشت: ما فقط در حوزه مسقطی فعالیت می‌کنیم و انواع و اقسام مسقطی از جمله چهارمغز، ساده، گل محمدی، نارگیل و فله داریم.
"عبدالکریم وفادار"، مدیرعامل حلوامسقطی وفادار و نان‌شیرینی نخل نیز در مورد حوزه کاریِ این واحد تولیدی گفت: زمینه فعالیت ما در حوزه مسقطی و شیرینی‌هایِ سنتی و مدرن است.
وی خاطرنشان کرد: مسقطی‌هایی که تولید می‌کنیم در طعم‌های مختلفی از جمله چندمغز، هل، زعفرانی، زرشکی و لواشکی است.

تاثیر برگزاری جشنواره‌های ملی در معرفی بهتر و بیشتر مسقطی لاری

"عادلی"، مدیرعامل شیرینی‌سرای فدک در مورد تجربه حضور در جشنواره‌های ملی اظهار داشت: ما در نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و همچنین جشنواره ملی حلوامسقطی لاری که امسال برگزار شده است شرکت کرده‌ایم.
وی تصریح کرد: حضور در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی به شناساندن برندمان کمک می‌کند، این کار باعث می‌شود مردمِ شهرهای دیگر با مسقطی آشنا شوند، معمولا مردم مسقطی را متعلق به شیراز می‌دانند، اما این مسقطی فقط انحصاریِ لارستان کهن است.
"علیشیر"، مدیرعامل سنتی‌سرای باران نیز در مورد تجربه حضور در جشنواره‌های ملی اظهار داشت: ما از سال گذشته در جشنواره ملی حلوامسقطی لاری شرکت کردیم و امسال دومین سالی است که در این جشنواره حضور داریم.
وی افزود: حضور در این نوع جشنواره‌ها باعث شناخته شدن برندمان می‌شود.
"قنادی"، مسئول قنادی توکل هم در مورد سابقه حضور در رویدادهای ملی و بین‌المللی اظهار داشت: ما سه بار در جشنواره حلوامسقطی لاری شرکت کرده‌ایم، علاوه بر آن در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های تهران هم حضور داشته‌ایم.
وی تصریح کرد: حضور در این نوع جشنواره‌ها، بسیار خوب و تاثیرگذار است، مردم با نحوه درست کردن مسقطی آشنا می‌شوند و متوجه می‌شوند که تمام موادِ به کار رفته در مسقطی، از مغزها گرفته تا زعفران و هل، اُرگانیک است.
این تولیدکننده مطرح لارستانی خاطرنشان کرد: در مراسمی که در شیراز داشتیم استقبال مردم از مسقطی بسیار خوب بود، چون روی مسقطی لاری شناخت داشتند، ولی مردمِ شهرهایِ دیگر همچون تهران هنوز شناخت درستی از مسقطیِ لاری ندارند، اما وقتی در این جشنواره‌ها با مسقطی آشنا می‌شدند به این محصول علاقه نشان می‌دادند.
"وفادار"، مدیرعامل حلوامسقطی وفادار نیز در مورد تاثیرِ حضور در جشنواره‌های ملی اظهار داشت؛ ما در جشنواره‌های بین‌المللی، ملی و استانیِ مختلفی از جمله در لار، شیراز و تهران شرکت کرده‌ایم. وی تصریح کرد: حضور در این نوع جشنواره‌ها در برندینگ کارمان بسیار تاثیرگذار است، چون مسقطی در بعضی از شهرها هنوز شناخته‌شده نیست، وقتی می‌آیند و برایشان توضیح می‌دهیم و می‌خورند از طعم آن خوش‌شان می‌آید.


برنامه‌ها و درخواست‌های مسقطی‌سازان برای سال‌های آینده
"رسول عادلی"، مدیرعامل واحد تولیدی شیرینی‌سرای فدک در مورد برنامه‌های آینده خود گفت: برنامه ما برای سال آینده، گسترش کار، مکانیزه کردن مسقطی به صورت کامل و بسته‌بندی شکیل است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، در حوزه مسقطی، کل مسقطی‌سازان لار توانسته‌اند پیشرفت زیادی کنند، به عنوان نمونه قبلا شاید یک یا دو مدل مسقطی داشتیم، اما الآن تنوع و طرح‌های زیادی در این حوزه داریم.
مدیرعامل فدک در پایان اظهار داشت: پیشنهادم به برگزارکنندگان جشنواره این است که شهرداری مکانی مخصوص و ثابت و سالنی سرپوشیده و مجهز به سیستم سرمایشی و گرمایشی برای نمایشگاه درنظر بگیرد تا ما مجبور نباشیم هر شب وسایل‌مان را به غرفه بیاوریم و دوباره آخر شب آن را جمع کنیم و با خود ببریم.
"غلامرضا علیشیر"، مدیرعامل سنتی‌سرای باران نیز در مورد برنامه‌های آینده اظهار داشت: تلاش می‌کنیم که هر سال به تنوع و کیفیت کاری‌مان اضافه و رشد کنیم.
"مهدی قنادی"، مسئول قنادی توکل لارستان نیز در مورد برنامه‌های آینده گفت: برای سال‌های آینده، هر چه تعداد شهرستان‌هایی که به ما امکان عرضه محصولات‌مان را بدهند بیشتر باشد، بهتر می‌توانیم در جشنواره‌های مختلف شرکت کنیم.
وی افزود: به زودی قرار است در چند جشنواره در کیش، دبی و عمان حضور یابیم.
"عبدالکریم وفادار"، مدیرعامل حلوامسقطی وفادار و نان‌شیرینی نخل خطاب به برگزارکنندگان جشنواره اظهار داشت: پیشنهاد ما برای برگزاری جشنواره در سال‌های آینده این است که اگر زمان آن در مهر و آبان‌ماه باشد بسیار بهتر است، چون فروش ما از این دو ماه شروع می‌شود و خرید مردم نیز بیشتر است.

سومین نمایشگاه و جشنواره ملی حلوامسقطی لاری و گردشگری خوراک رمضان لارستان"، همراه با جشن عیدانه و برگزاری آیین‌های سنتی لارستان، از ۲۲ تا ۲۴ فروردین‌ماه در بوستان ملت (پارک شهر) لار برگزار شد.

در ادامه میتوانید گزارش تصویری زینب دلام و احمد نبی زاده از این جشنواره را مشاهده فرمایید:

https://www.charsoughlarestan.ir/multimedia/photo/gallery-19