زینب دلام | چارسوق لارستان: ویژه‌برنامه تجلی همدلی و جشن روز لارستان، به مناسبت سالروز سفر تاریخی مقام معظم رهبری در ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۷ به لار، شب گذشته، ۱۹ اردیبهشت‌ماه با حضور معاون گردشگری استانداری فارس، نمایندگان فعلی، منتخب و سابق مردم لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم در مجلس شورای اسلامی، علمای اهل سنت جنوب فارس، مسئولان و گروه‌های مختلف مردم در بوستان ملت (پارک شهر) لار برگزار شد.

ضرورت تقویت وحدت در لارستان

در ابتدای این مراسم و پس از تلاوت قرآن، "اصغر فرودی" شهردار لار اظهار داشت: این برنامه فرصت مغتنمی است که همدلی خود را بیشتر کنیم.

وی افزود: مهم‌ترین هدف از برگزاری این مراسم، تقویت و استحکام وحدت است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، وحدتی مثال‌زدنی بین شیعه و سنی در منطقه لارستان وجود دارد که این موضوع، افتخار بزرگی برای همه ماست.

شهردار لار تصریح کرد: ایامی که مقام معظم رهبری به لارستان سفر کردند، با سالروز ارتحال مرحوم آیت‌الله العظمی سید عبدالحسین لاری مصادف بود؛ این موضوع بسیار بامعنا و پرمفهوم است، لارستان اولین خاستگاه تشکیل حکومت اسلامی است و این حرکت بسیار بزرگی در تاریخ ایران، منطقه ما و جهان اسلام است.

فرودی خاطرنشان کرد: در حکومت‌های استبدادی به دلیل تشکیل حکومت اسلامی در لارستان و مبارزه با ظلم و جور و ستم، این منطقه مورد ظلم قرار گرفت و مشکلات زیادی برای مردم این منطقه و اجدادمان به وجود آمد، شهر لار دو بار غارت شد و به زن و کودک و صغیر و کبیر رحم نکردند.

وی با تاکیر بر حفظ وحدت گفت: باید با وحدت، همدلی و ایجاد طرح‌هایی که تمام شهرستان‌های هفت‌گانه از آن منتفع شوند، به دنبال احیای لارستانِ بزرگ باشیم که مقام معظم رهبری هم به حق به این موضوع اشاره کردند.

اهمیت زمان ورود رهبری به لار و همزمانی آن با سالروز ارتحال سید لاری

در ادامه، "حجت‌الاسلام و المسلمین سید مختار موسوی خرم" امام جمعه لار اظهار داشت: لارستان، اگر لارستانِ بزرگ شد به خاطر مردم خونگرم، فهیم، انقلابی و ولایت‌مدارش است.

وی تصریح کرد: زمان‌بندی ورود مقام معظم رهبری در روز ۱۹ اردیبهشت به لار، تصادفی نبود؛ یکی از نمایندگان رهبر معظم انقلاب می‌گفت یکی از دلایل سفر رهبری در این تاریخ به دلیل قدردانی و تجلیل از عالم و فقیه مجاهد، مرحوم آیت‌الله العظمی سید عبدالحسین لاری است.

اهمیت استمرار راه سید عبدالحسین لاری

امام جمعه لار با تمجید از شخصیت سید عبدالحسین لاری گفت: اقدامات ارزشمند سید عبدالحسین لاری در منطقه لارستان به حدی بود که یک سال پس از حضور ایشان، مرحوم میرزای شیرازی در نامه‌ای به سید لاری از خدماتش تشکر و قدردانی کرد که این موضوع نشان‌دهنده تاثیرگذاریِ زیادِ ایشان در منطقه بود.

حجت‌الاسلام موسوی خرم افزود: موضوعی که اهمیت دارد استمرار خط عزتی است که سید عبدالحسین لاری در منطقه ما آغاز کرد، حضرت امام با نظریه ولایت فقیه آن را بسط داد و اجرایی کرد و امروز مقام معظم رهبری، کشتی انقلاب را در این دنیای پرتلاطم و طوفانی به سوی اهداف عالی و آرمان‌های نظام اسلامی پیش می‌برد.

ضرورت هوشیاری در برابر نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان

وی با اشاره به نقشه‌های دشمن گفت: امروز، همه هدف دشمن این است که بین مردم و این نظام فاصله اندازد؛ اگر می‌بینید در سال فلان، شعار زن زندگی آزادی سر می‌دهند دروغی بزرگ بیش نیست.

امام جمعه لار خاطرنشان کرد: همه ما باید حواس‌مان جمع باشد که دشمنان به اهداف‌شان نرسند و مردم ایران و لارستان نشان داده‌اند که با اهداف و نقشه‌های دشمنان آشنا و آگاه هستند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید مختار موسوی خرم در ادامه به بیان اقدامات سید عبدالحسین لاری از جمله تاسیس حوزه علمیه، احیای احکام اسلام از جمله امر به معروف و نهی از منکر، اقامه نماز جمعه و منصوب کردن ائمه جمعه در شهرهای مختلف، اجرای حکم الهی در مورد یهودیانی که از ذمه اسلام خارج شده بودند، جلوگیری از فعالیت میسیونرها و مبلغان مسیحیِ وابسته به انگلیس در منطقه، مبارزه با فرقه شیخیه و مبارزات سیاسی‌اش در جنوب پرداخت.

تثبیت اخوت و همدلی، دستاورد سفر رهبری به لارستان

در ادامه، "شیخ صالح انصاری" عالم شناخته‌شده اهل سنت جنوب فارس و مدیر مجتمع علوم دینی امام شافعی اوز اظهار داشت: یکی از دستاوردهای سفر رهبری به لارستان، تثبیت اخوت، برادری و همدلی بود؛ وظیفه ما حفظ این همدلی و حرمت‌هاست.

اخوت و برادری، شرط برخورداری از رحم پروردگار

وی تصریح کرد: با توجه به قرآن کریم درمی‌یابیم که همدلی شرط دشمن‌زدایی در بین خودمان و رسیدن به اخوت ایمانی است. پروردگار از این موضوع به عنوان نعمتی عظیم در سوره آل عمران یاد می‌کند.

مدیر مجتمع علوم دینی اهل سنت اوز افزود: برادری و اخوت به شرط رعایت تقوا، شرط برخورداری از رحم پروردگار است.

شیخ انصاری خاطرنشان کرد: سعی کنیم با حفظِ حرمتِ یکدیگر، این همدلی و ارمغان را پاس بداریم تا در کنار آن بتوانیم به رشد و شکوفایی دست یابیم که دشمنی قطعا بستری برای نفوذ دشمن خواهد بود و جایی که دشمن نفوذ کند قطعا جولانگاهی برای اهل ایمان نخواهد ماند.

دلیل سفر مقام معظم رهبری به لارستان

در ادامه این ویژه‌برنامه، "علاالدین بروجردی" نماینده منتخب مردم لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر رهبری به لارستان اظهار داشت: روزی که مقام معظم رهبری به لار تشریف آوردند، بنده در فرودگاه لار توفیق حضور داشتم، ایشان فرمودند: "من این سفر را به گُل روی آقای آیت‌اللهی انجام دادم" و افتخار مردم شریف لارستان و برادران عزیز اهل سنت، وجود چنین چهره‌هایِ درخشانِ ماندگاری است که اگر امروز لارستان در منطقه، ایران و جهان پرآوازه است، از برکت وجود این مردان بزرگ است.

نقش برجسته سید عبدالحسین لاری در مبارزه با انگلیسی‌ها

وی تصریح کرد: امسال صدمین سال ارتحال حضرت آیت‌الله العظمی سید عبدالحسین لاری است، تنها عکسی که در اتاق شخصی مقام معظم رهبری وجود دارد، تصویر مبارک مرحوم سید عبدالحسین لاری است. نماینده مردم لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم در مجلس افزود: این مرد بزرگ در برابر انگلیسی‌ها یک جنگ ترکیبی به راه انداخت، کالاهای انگلیسی را تحریم اقتصادی کرد و جنگ فرهنگی را از طریق بصیرت‌آفرینی و روشنگریِ مردم به راه انداخت.

بروجردی خاطرنشان کرد: در زمان مرحوم سید عبدالحسین لاری، انگلیس و در زمان امام خمینی، آمریکایی‌ها با حضور بیش از ۶۰ هزار مستشار، بر همه مقدرات ما حاکم بودند، ما عزت نداشتیم، در صورتی که مکلف به باعزت زندگی کردن بودیم.

تلاش برای حل مشکلات اقتصادی

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی در کشور گفت: اگر مشکل اقتصادی داریم، به دلیل یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی است که علیه ما تحمیل شده است، ولی نباید تردید کرد ملتی که در جنگ نظامی که ۸۰ کشور دنیا در آن مشارکت کرده بودند پیروز شد، در جنگ اقتصادی هم حتما پیروز خواهد شد.

نماینده مردم شهرستان‌های پنج‌گانه جنوب فارس در مجلس تصریح کرد: قبل از شروع مجلس جدید، چند هیات سرمایه‌گذاری پای کار آمده‌اند و من هم به آن‌ها گفته‌ام "الجار ثم الدار"، از گراش شروع کنید، به اوز، خنج و جویم بروید، همیشه برای لار فرصت وجود دارد، ما باید این نگاه عدالت‌محور که سنت اسلامی و دستور قرآنی است را دنبال کنیم.

لارستان، الگویی موفق در اتحاد و انسجام

در ادامه این مراسم، "محمد فرخ‌زاده" معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس با تمجید از برگزاری مراسم گرامی‌داشت سالروز سفر مقام معظم رهبری به لارستان اظهار داشت: برگزاری "ویژه‌برنامه تجلی همدلی" (به مناسبت سفر تاریخی رهبر معظم انقلاب به لارستان در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۷) در لار، الگو و موفقیتی در اتحاد و انسجام مثال‌زدنی است که باید در سایر نقاط استان و کشور نیز به عنوان الگویی ارزشمند مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در سفر مقام معظم رهبری، استان فارس مدال‌های متعددی را دریافت کرد، اولین مدال ارزشمند ما، نام‌گذاری شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت و عناوین دیگری همچون استانِ در قله، دیار فرزانگان، دارالعلمی در دارالعلم و... بود.

معاون امور گردشگری استانداری فارس خاطرنشان کرد: اتحاد، انسجام، تلاش مضاعف، کار اثربخش، هوشمندی، دشمن‌شناسی و بهبود مستمر در تمام امور بسیار مهم است؛ نباید به هیچ‌چیز بی‌توجهی کرد.

مروری بر گذشته باعظمت لارستان

در پایان این مراسم نیز، "جمشید جعفرپور"، نماینده سابق لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم در مجلس شورای اسلامی و مشاور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار داشت: دو حادثه مبارک و میمون یعنی حضور مقام معظم رهبری در این سرزمین پاک و صدمین سال درگذشت سلاله مجاهد پیامبر در این سرزمین (سید عبدالحسین لاری)، تقارن‌هایی است که همه ما را متوجه گذشته باعظمت این سرزمین می‌کند.

وی تصریح کرد: حضور بزرگان و روحانیون شیعه و سنی و وجود مرحوم سید عبدالعلی آیت‌اللهی و مرحوم سید مجتبی موسوی لاری، ما را به این نقطه رهنمون می‌کند که این سرزمین به تعبیر قرآن "بَلْدَةٌ طَيِّبَةٌ وَ رَبٌّ غَفُورٌ" است.

تقدم ارتقای اداری بر توسعه و زیرساخت‌سازی

نماینده سابق شهرستان‌های پنج‌گانه جنوب فارس در مجلس خاطرنشان کرد: در کنار همه فعالیت‌های عمرانی، توسعه‌ای و خدماتی، چیزی که در کشور ما در عمل جواب می‌دهد این است که ارتقای اداری بر توسعه و زیرساخت‌سازی مقدم است.

جعفرپور با اشاره به اهمیت همدلی و برادری در جنوب فارس گفت: این همدلی، همگامی، هم‌رایی و تعاون و توافق باید در منطقه‌ای که این همه ظرفیت و عظمت دارد، وجود داشته باشد تا لارستان بتواند نقش‌آفرینی‌های بیشتری در کشور داشته باشد و شاهد توسعه‌های بهتری باشیم.

گفتنی است در این مراسم، برنامه‌های شاد و متنوعی از جمله اجرای سرود، پخش کلیپ از شهرستان‌ها و بخش‌های جنوب فارس و ورزش‌های زورخانه‌ای برگزار شد.