دومین نشست از سلسله نشست‌های «نشانِ کتاب»، شامگاه جمعه، سی و یکم فروردین ماه ۱۴۰۳، به همت  مؤسسه فرهنگی و هنری «چهارسوق لارستان» و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان و کتابفروشی ریباس، با محوریت کتاب «معسومیت» و نگاهی به آثار «مصطفی مستور»، در محل کتابفروشی ریباس و با استقبال کتاب دوستان، برگزار شد.
در این برنامه، فاضل فروتن، گرداننده نشست، به بررسی شخصیت و آثار مستور، با تمرکز بر رمان «معسومیت» و نوع نگاه او به داستان‌نویسی پرداخت.

مصطفی مستور، داستان نویس، مترجم و پژوهشگر  معاصر ایرانی, متولد سال ۱۳۴۳ در اهواز است که مجموعه گسترده‌ای از داستان های کوتاه و بلند، نمایشنامه، آثار پژوهشی و ترجمه در کارنامه خود دارد. از معروفترین آثار او می‌توان به رمان‌های «روی ماه خداوند را ببوس»، «استخوان خوک و دست‌های جذامی» اشاره کرد که برنده جوایزی در سال‌های انتشارشان شده‌اند.در ابتدا فروتن پس از ذکر زندگی نامه این نویسنده، به مرور فعالیت‌ها و کارنامه ادبی و فهرست آثار مستور، اعم از داستان، ترجمه و پژوهش، از ابتدا تا اکنون پرداخت.
رمان «معسومیت»، آخرین کتابی است که از وی به چاپ رسیده است. موضوع اصلی این نشست صمیمانه، شرح و توصیف این رمان و بحث‌های پیرامون آن بود.

موضوع دیگری که در این نشست مورد بحث قرار گرفت، سبک و ویژگی نوشتاری مستور بود. توصیف و تکرار روزمرگی یکی از مهمترین ویژگی‌های نوشته‌های مستور است که به زبانی ساده، روان و باورپذیر در همه رمان‌هایش به آن می‌پردازد. فروتن، همچنین به نگاه متفاوت مستور به زن اشاره کرد که از بن‌مایه‌های آثار مستور است. در پایان جلسه، حاضرین به بحث و گفتگو در زمینه داستان‌های مستور و برداشت‌های متفاوتی که از نگاه او در آثارش وجود دارد، پرداختند.

«نشانِ کتاب» مجموعه نشست هایی‌ست که به همت انجمن ادبی موسسه فرهنگی و هنری چارسوق لارستان دایر شده است و در سال ۱۴۰۳ برنامه های منظمی خواهد داشت. علاقه مندان برای اطلاع از برنامه های آتی می توانند به سایت چارسوق لارستان به نشانی www.charsoughlarestan.ir مراجعه کنند.