چارسوق لارستان | محمد حاجیان: سه شنبه ۷ فروردین ماه نشست برند سازی شهری لار، با حضور جمعی از فعالان و علاقه مندان طراحی، معماری و شهرسازی در باغ نشاط برگزار شد.

موضوع این نشست برندسازی شهری لار بود، به طور کلی می توان برندسازی شهر را این گونه تعریف کرد: برندسازی شهر یعنی ساختن یک هویت منحصر به فرد برای یک شهر تا از سایر شهرها متمایز شود و جذابیت و شناخت بیشتری برای جذب گردشگران، سرمایه‌گذاران و ساکنین فراهم کند. برندسازی شهر شامل عواملی مانند تاریخ، فرهنگ، طبیعت، معماری، تجارت و جوانب دیگری از شهر است. این امر به وسیله ارتقای تصویر شهر، ارائه خدمات با کیفیت، توسعه فرهنگ سازنده و ایجاد هویت مشخص انجام می‌شود. ارتباطات مؤثر، بازاریابی دیجیتال، و همکاری با جامعه محلی نیز برای موفقیت در برندسازی شهر بسیار حیاتی هستند.

 طی این نشست که مدیریت آن بر عهده حمید منشی بود، مسلم ابراهیمی طراح گرافیک، حبیب طالبی معمار و بهروز بیغرض طراح شهر، به بیان نکات و نظرات خود پیرامون موضوع پرداختند.

مسلم ابراهیمی، طراح گرافیک؛ برند را به صورت ساده این گونه تعریف می‌کند: برند یعنی نسبت به موارد مشابه برتری داشتن به این معنا که برای برندسازی شهر لار باید بر روی ویژگی تمایزبخش شهر لار تمرکز شود، به باور ابراهیمی برند پیش از آن که لوگو و گرافیک باشد، در وهله اول یک روایت است، روایتی که شهر لار بتواند با آن خود را معرفی کند و از دیگر شهرها تمیز دهد. برای مثال در رابطه با شهر لار روایتی که معمولا از شهر می‌شود قدمت و گذشته شهر است که البته این روایت کارکرد مناسبی ندارد زیرا برای مخاطب (گردشگر) جذابیت ندارد. ابراهیمی به مقایسه میان مکان های گردشگری دو جزیره قشم و هرمز می‌پردازد، در جزیره قشم یک ژئوپارک وجود دارد که برای جاذبه های آن اسامی انتخاب کرده‌اند، به مانند دره ستارگان یا داستان های حول برخی از این جاذبه تشکیل داده‌اند، مثل الهه نمک، این روایت ها به این آثار گردشگری جاذبه داده‌اند. کار انجام شده در قشم یک کار اصولی بوده است در مقابل ما جزیره هرمز را داریم که ساکنین تلاش کرده‌اند برای جاذبه های طبیعی خود اسامی انتخاب کنند و داستان هایی را به آن منتسب کنند اما چون در جزیره قشم این کار اصولی تر انجام شده است به برندسازی جزیره کمک بیشتری کرده است.

حبیب طالبی، معمار؛ شکل گرفتن ذهنیت به واسطه روایت های که پیرامون یک شهر یا مکان وجود داشته باشد را اصل ابتدایی برند می‌داند. او روش (به معنای یک چهارچوپ برای پژوهش در این زمینه) را یک عامل مهم در به دست آوردن یک روایت می‌داند و معتقد است باید از دل تجربه های مشترک این روایت حاصل شود برای مثال نخل، آب‌انبار (برکه) و حتی زبان نیز میتواند یک روایت باشد. او شهر اهواز را مثال میزند و روایت شهر اهواز را آوازخوانی در خیابان نادری میداند. طالبی برندسازی شهر را برندسازی مکان می‌داند و برندسازی مکان مستلزم تجربه طولانی مدت از شهر است یعنی ایجاد فضایی که مکان های واجد ارزش شهر به یکدیگر وصل کند.

بهروز بیغرض، طراح شهر؛ معتقد است ریشه های برندسازی شهر در تصویر ذهنی که از شهر وجود دارد نهفته است این تصویر از لایه های مختلفی تشکیل شده است که تجارب زیستی و آن چه که از شهر دیده می‌شود بخشی از این لایه ها هستند. تصویر ذهنی شهر کمتر وجه القایی دارد زیرا حاصل روایت های شهر و دید مخاطب (گردشگر) از شهر است. برای مثال شهر پاریس به شهر عشاق معروف است اما اگر به آن شهر بروید خواهید دید که شهری است کثیف، بدبو که کافه های گرانی دارد.

یکی از پیش نیاز های برندسازی زیرساخت های شهر است که در لار وجود ندارد مثلا سرویس بهداشتی در اماکن تاریخی مانند بازار قیصریه وجود ندارد یا پارکینگ چندانی در شهر نیست و یا اماکن شهر به خوبی معرفی نشده‌اند و تابلویی از آن ها در سطح شهر نیست که افراد به سوی آنها راهنمایی شوند.

دیگر آن که بسیاری از شهرهای معروف جهان پرچم و نماد ویژه خود را دارند اما نماد شهر لار را کسی به خاطر نمی‌آورد زیرا که طی یک فرایند شکل نگرفته است و روندهای طبیعی برای شکل‌گیری را طی نکرده است.

بیغرض سه چالش اساسی در جهت برندسازی شهر لار برمی‌شمارد، اول آنکه شهرها در ایران از اقتصاد آزادی برخودار نیستد و به بازارهای جهانی دسترسی ندارند و هزینه های شهر‌داری از بودجه های بالادستی تامین می‌شود و ربط مستقیمی با درآمد شهری ندارد. دوم آن که مدیریت یک پارچه شهری میان ارگان ها وجود ندارد و به همین دلیل مورد سوم شکل می‌گیرد یعنی در اجرا، اراده ای برای اصلاح شهر وجود ندارد.

بیغرض در ادامه به پژوهش های که در این زمینه انجام شده است اشاره می‌کند، او تصویر ذهنی شهر شیراز را برای مثال عنوان می نماید؛ طی پژوهشی از افراد در رابطه با این سوال که شهر شیراز را به چه چیزی می‌شناسید؟ پاسخ داده شده شهر گل و بلبل و یا پرسیده شده است که مکان های تفریحی که در آن وقت می‌گذرانید کجا هستند؟ به باور بیغرض برای برندسازی نیاز به چنین پژوهش هایی است.

او معتقد است که تنها اتصال چند مکان مهم در شهر به یکدیگر کافی نیست و این مکان ها باید با یکدیگر و شهر هم افزایی داشته باشند و این کار را با برگزاری رویدادها، مراسمات و همایش ها می توان پیگیری کرد.

در اواخر نشست حمید منشی که مدیریت نشست را بر عهده داشت، به ایده های که در شهرداری و شورای شهر جهت کمک به برندسازی شهر درحال انجام است اشاره کرد، به گفته او طرحی در شهرداری و شورای شهر وجود دارد که فاصله چهار راه پیروزی تا بازار قیصریه سنگ فرش شود و این طرح در قالب یک بسته به کاروان سرا، خانه محمودی، دهن شیر و برخی دیگر از مکان های فرهنگی تاریخی شهر، جهت اتصال این مکان ها به یکدیگر ادامه یابد و نوعی گذر فرهنگی در شهر پدید آید.

در ادامه، عکس های احمدنبی زاده را از این نشست مشاهده نمایید: