چارسوق لارستان | زینب دلام: مراسم اختتامیه دومین دوره طرح «معلم دوستدار کتاب»، دوم تیرماه با حضور والدین، معلمان، مدیران، معاونان، دانش‌آموزان و دغدغه‌مندان حوزه ترویج کتابخوانی در سالن شهید نوبخت لار برگزار شد.
در این برنامه که با همکاری معاونت آموزش ابتدایی مدیریت آموزش و پرورش لارستان، سازمان مردم‌نهاد ویهان و کتابخانه تخصصی کودک حضرت سکینه (س) لار برگزار شد، از معلمان برتر دوستدار کتاب، مدرسه دوستدار کتاب و دانش‌آموزان برترِ معرفِ خلاقِ کتاب‌های باکیفیت تجلیل به عمل آمد.

ایجاد شور و نشاط با طرح معلم دوستدار کتاب
در ابتدای این مراسم، "رضا نظری" سرپرست معاونت ابتدایی آموزش و پرورش لارستان اظهار داشت: برای دومین سال پیاپی است که طرح معلم دوستدار کتاب را در شهرستان اجرا می‌کنیم.
وی افزود: این طرح برای ایجاد انگیزه و شور و نشاط در بین دانش‌آموزان و علاقه‌مندی آن‌ها به کتاب‌خوانی بسیار خوب است.
سرپرست معاونت ابتدایی آموزش و پرورش لارستان تصریح کرد: مهم‌ترین دستاورد یا هدف طرح معلم دوستدار کتاب، این است که فرزندان ما به کتاب و کتاب‌خوانی علاقه‌مند شوند و این هم میسر نخواهد بود، مگر اینکه بچه‌هایمان را طوری بار بیاوریم که از خواندن کتاب لذت ببرند.
نظری در پایان گفت: از مجموعه خوب ویهان تشکر و قدردانی می‌کنم که به صورت مشتاقانه و پرشور و نشاط پیگیر این برنامه بودند و آن را اجرا کردند.
وی خاطرنشان کرد: امیدوارم در سال‌های آینده، به صورت بهتر و بیشتر از کتابخوانی استقبال شود و نگاه ویژه‌ای هم به مدارس شود.

آینده انسان‌ها را کتاب‌ها تعیین می‌کنند
در ادامه‌، "عبدالحمید اخوان" مدیر آموزش و پرورش لارستان اظهار داشت: این توفیق را داریم که به عنوان دومین سال پیاپی در جشن پایانی معلمان و مدارس دوستدار کتاب دورهم جمع شده‌ایم.
وی تصریح کرد: آینده انسان‌ها را کتاب‌هایی که می‌خوانند و انسان‌هایی که در طول زندگی ملاقات می‌کنند مشخص می‌کند؛ اگر قرار است تغییری در زندگی ما اتفاق بیفتد با این دو چیز امکان‌پذیر است.
مدیر آموزش و پرورش لارستان خاطرنشان کرد: امیدواریم در سال‌های آینده شاهد برگزاری باشکوه‌تر این برنامه باشیم و آن را به صورت یک رویداد استانی برگزار کنیم.

هدف از برگزاریِ طرحِ معلمِ دوستدار کتاب، ترویج کتابخوانی است
"محمد سقایت" مدیر سازمان مردم‌نهاد ویهان نیز در گفت‌وگو با این رسانه در مورد هدف از برگزاری این برنامه اظهار داشت: هدف از برگزاری طرح معلم دوستدار کتاب که برای دومین سال است برگزار می‌شود، ترویج کتابخوانی بین معلمانِ ابتدایی، دانش‌آموزان و والدین‌شان است که مجموع آن‌ها ما را به یک مدرسه دوستدار کتاب می‌رساند.
وی در مورد تاثیرگذاری این طرح گفت: ما این طرح را در زمینه ترویج کتابخوانی ایجاد کردیم که قرار است جریان‌سازی کند، جریانی که ادامه‌دهنده‌اش خودِ مردم، معلمان، دانش‌آموزان و والدین باشند.

امیدواری نسبت به تاثیرگذاری طرح معلم دوستدار کتاب در بلندمدت
مدیر سازمان مردم‌نهاد ویهان افزود: این جریان‌سازی اثرات خود را در بلندمدت به صورت عمیق‌تر خواهد گذاشت، اما ما یک سری نقاط عطفِ کوتاه‌مدت نیز همچون به وجود آمدن کتابخانه تخصصی کودک در لار یا برنامه‌های بسیار بزرگی که امسال در مدارس اجرا کردیم از جمله فستیوال‌های بزرگ مبتنی بر کتاب، در طول سال تحصیلی داریم.
سقایت خاطرنشان کرد: طرح معلم دوستدار کتاب، طرحی در وسعت شهرستان است و در سطح کشور چنین طرح‌هایی نداریم؛ اهمیت ماجرا در جایی است که ما این طرح را به عنوان دومین سال متوالی در شهرستان اجرا می‌کنیم.
وی اضافه کرد: نگاه ما این است که این توالی اثر خود را بگذارد و امیدواریم که اثرات این طرح در بلندمدت، بزرگ‌تر، وسیع‌تر و عمیق‌تر شود.

والدین به سراغ کتاب‌های دکه‌ای نروند
مدیر سازمان مردم‌نهاد ویهان با تاکید بر خرید کتاب‌های باکیفیت برای کودکان اظهار داشت: در این زمینه دو توصیه مهم به والدین دارم، اول اینکه تا زمانی که والدین در خانه، کتاب به دست نگیرند و کتاب‌های مختلف نخوانند نمی‌توان توقع داشت که بچه‌های ما هم کتاب در دست بگیرند و کتاب را دوست خود، راهی برای ورود به دنیایی دیگر و کسب تجربه زیست با سایر انسان‌ها بدانند.
محمد سقایت خاطرنشان کرد: والدین به سراغ کتاب‌های دکه‌ای برای بچه‌هایشان نروند، کتاب‌های دکه‌ای کتاب‌هایی هستند که قیمت‌شان بسیار پایین است، تصویرگری، چاپ و نوع داستان‌شان مثل یک غذای ناسالم برای روان بچه‌هاست، همانطور که ما برای بچه‌های کوچک، چیپس و پفک و... نمی‌خریم، این مدل کتاب‌های دکه‌ای هم به هیچ عنوان برای سلامت روان بچه‌ها مناسب نیست، باید تا جایی که می‌توانیم از این کتاب‌ها دوری کنیم.

نحوه شناخت کتاب‌های باکیفیت برای کودکان
وی تصریح کرد: والدین برای اینکه کتاب‌های باکیفیت را بشناسند و به آن‌ها دسترسی داشته باشند می‌توانند به کتابخانه تخصصی کودک (ویهان) مراجعه کنند، هم کارشناسان ما در آنجا حضور دارند و می‌توانند سوال‌هایشان را از این کارشناسان بپرسند و هم به مجموعه بزرگی از کتاب‌های باکیفیت برای مقطع ابتدایی و زیر ۷ سال دسترسی پیدا کنند.
مدیر ویهان اظهار داشت: از آنجایی که کتاب باکیفیت هزینه بالایی دارد، والدین می‌توانند با دسترسی به کتابخانه تخصصی کودک، هزینه‌ها را مدیریت کنند و بهترین‌ها را برای فرزندان‌شان در زمینه ترویج کتابخوانی فراهم کنند.

همه بچه‌ها حق دارند کتاب‌های باکیفیت بخوانند
سقایت خاطرنشان کرد: ما کتاب‌های خوب را با صفت کتاب‌های باکیفیت به کار می‌بریم و قائل به این هستیم که همه بچه‌های ما حق دارند که کتاب‌های باکیفیت بخوانند و این کتاب‌ها در دسترس‌شان باشد.
مدیر ویهان افزود: یکی از مواردی که در این زمینه خیلی می‌تواند به والدین و خانواده‌ها کمک کند، ناشر کتاب کودک و نوجوان است، از جمله نشرهای "پرتقال"، "زعفران"، "پرنده آبی"، "کانون پرورش فکری"، "بازی و اندیشه" و "مهرسا"، یک سری از لیست‌ها هم می‌توانند به خانواده‌ها در این زمینه کمک کنند، به عنوان نمونه نشان "لاک‌پشت پرنده" که هر سال روی کتاب‌هایی که توسط چند کارشناس انتخاب می‌شوند زده می‌شود، وقتی این نشان را روی کتاب دیدیم نشان‌دهنده این است که کتاب باکیفیتی است و سومین راه برای تشخیص کتاب باکیفیت، مراجعه به کتابخانه تخصصی کودک است.

برنامه‌های آینده ویهان
محمد سقایت در مورد برنامه‌های آینده این مجموعه گفت: ما برنامه‌های زیادی، به جز طرح معلم دوستدار کتاب در طول سال برگزار کردیم؛ امسال برنامه یک‌روزه اردو به کتابخانه تخصصی کودک داشتیم و دانش‌آموزان از صبح تا ظهر می‌آمدند، هم برنامه کتاب و کتابخوانی داشتیم و هم بازی و انیمیشن و...
وی خاطرنشان کرد: ما یک روز را با کتاب سپری می‌کردیم، زنگ کتابخوانی را وارد مدارس کردیم و زنگی را به عنوان زنگ کتابخوانی اختصاص دادیم و سفیری را به مدارس ارسال می‌کردیم تا زنگ کتابخوانی را مدیریت کنند.
مدیر سازمان مردم‌نهاد ویهان اظهار داشت: تلاش می‌کنیم که بتوانیم تغییراتی را در طرح معلم دوستدار کتاب، متناسب با نظری که از والدین، معلمان و دانش‌آموزان دریافت کرده‌ایم ایجاد کنیم، نیازهای معلمان و دانش‌آموزان را مدنظر قرار دهیم و متناسب با آن و نگاه علمی‌ای که به ترویج کتابخوانی داریم طرح معلم دوستدار کتاب را متفاوت و متناسب با نیاز جامعه مخاطب پیاده‌سازی کنیم.

همراهی آموزش و پرورش لارستان با ویهان برای گسترش کتابخوانی
سقایت تصریح کرد: ما در این زمینه، حمایت همه‌جانبه‌ای را از آموزش و پرورش دریافت کردیم، هم از نظر در اختیار قرار دادن امکانات و هم در بحث اطلاع‌رسانی و جذب معلمان و... که جا دارد از "آقای اخوان"، "آقای نظری"، "خانم دلنواز"، "آقای رفعت‌حقیقی" و... تشکر و قدردانی کنیم.

طرح معلم دوستدار کتاب را باید در شهرستان‌های اطراف، استان و کشور نیز اجرا کنیم
وی در مورد انتظارش از مسئولان گفت: مهم‌ترین دغدغه‌ای که شاید بتوان از مسیر ادارات و متولیان اتفاق بیفتد این است که این حرکت و جریان، رسانه‌ای شود و در ادامه گسترش پیدا کند، ما باید از مدیران و متولیان این امر درخواست کنیم که با ما همراهی کنند تا بتوانیم در سال‌های بعد، طرح معلم دوستدار کتاب را در شهرستان‌های اطراف، استان و کشور اجرا کنیم.
گفتنی است در حاشیه این مراسم نیز نمایشگاهی از محصولات مبتنی بر کتاب دایر بود.

در ادامه گزارش تصویری این مراسم را از دریچه دوربین «زینب دلام» ببینید.