در ششمین روز از دهه فجر، وزیر آموزش و پرورش، روز چهارشنبه وارد فرودگاه لارستان شد و مورد استقبال جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی قرار گرفت و سپس در تالار وحدت لارستان در دیدار با جمعی از فرهنگیان شهرستان های اوز، بناوریه، بیرم، جویم، خنج، گراش و لارستان حضور یافت و علاوه بر شنیدن دغدغه های فرهنگیان و مسئولین استانی و شهرستانی، به سخنرانی پرداخت. در این جلسه امام جمعه لارستان، مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس، دکتر بروجردی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، دکتر حسنعلی امیری استاندار فارس نیز به بیان نظرات و دغدغه های خود در این حوزه پرداختند.

دکتر بروجردی: ماموریت وزیر آموزش و پرورش پاسخ به مطالبات مطروحه از سوی فرهنگیان است

نماینده مردم شهرستان های لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم در مجلس شورای اسلامی، گفت: تردیدی نیست ملتی که در جنگ تحمیلی هشت ساله پیروز شد در جنگ نابرابر اقتصادی نیز پیروز خواهد شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سیدعلاءالدین بروجردی در دیدار جمعی از فرهنگیان شهرستان ها و‌ مناطق لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم، بیرم و بنارویه با وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: ایران تنها کشوری است که موفق شد پس از ۱۴۰۰ سال حکومتی بر اساس دستورات الهی و آموزه های اسلامی پایه ریزی کند.

بروجردی تصریح کرد: تردیدی نیست ملتی که در جنگ تحمیلی هشت ساله پیروز شد در جنگ نابرابر اقتصادی نیز پیروز خواهد شد.

وی ادامه داد: ماموریت وزیر آموزش و پرورش پاسخ به مطالبات مطروحه از سوی فرهنگیان است.

دکتر امیری: از وزیر آموزش و پرورش می خواهم فارس را به عنوان استان پایلوت برنامه ها قرار دهد.

استاندار فارس نیز در این جلسه اظهار کرد: انقلاب هر روز در جامعه ما جاری است و این تا خداگونگی ادامه دارد لذا همان طور که سیر خداگونگی انتها ندارد انقلاب نیز انتها ندارد.

حسینعلی امیری افزود: چه کسی سیر به سمت کمال را برعهده بگیرد؟ بخشی از این سیر، بر عهده نظام تعلیم و تربیت است و تردیدی نیست که این کشور از مسیر تعلیم و تربیت می گذرد.

وی ادامه داد: کسانی آینده کشور را رقم می زنند که انسان هایی با فضیلت باشند لذا مادامی که معلم منزلت واقعی نداشته باشد خروجی مدارس بر اساس انتظارات قانون اساسی نخواهد بود‌.

امیری تصریح کرد: معلم در گذشته علاوه بر منزلت بالا، وضعیت معیشتی معلمان در جامعه نیز رضایت‌بخش بود و معلمان مورد اعتماد اقشار جامعه بودند لذا این اعتماد باید تقویت شود.

وی اضافه کرد: معلمی شرف است لذا کسانی که دارای هوش و ذکاوت بالایی هستند ترجیح می دهند در این شغل مشغول خدمت شوند.

استاندار فارس با اشاره به خاطره ای از آموزگار دوره ابتدایی خود، خاطرنشان کرد: معلم باید دانش آموزان را فرزند خود بداند و مهربانانه با آنها رفتار کند، رهبر معظم انقلاب را نیز بر این موضوع تأکید فرموده اند.

وی افزود: استان فارس علیرغم برخورداری چالش هابی را نیز دارد و فارس در برخی بخش ها محروم است مانند وجود مدارس کانکسی که در این استان وجود دارد.

وی اذعان کرد: از وزیر آموزش و پرورش  می خواهم فارس را به عنوان استان پایلوت برنامه ها قرار دهد.

فرشید قاسمی: سرمایه گذاری در دوره متوسطه، بسیار دارای اهمیت و اجتناب ناپذیر است

مدیرکل آموزش و پرورش فارس نیز در این دیدار اظهار کرد:خداوند می فرماید؛ کسانی که با تمام توان در راه خدا کار می کنند ما راه را به آنها نشان می دهیم.

فرشید قاسمی افزود: آموزش و پرورش تجسم خلاق یک اراده است و روز به روز گسترده تر می شود و همواره بر جهل می تازد.

وی تصریح کرد: ایجاد یک باور مبنی بر اینکه می توانیم و ساختن راه های برون رفت از مشکلات راهگشا خواهد بود.

قاسمی ادامه داد: خطه جنوب فارس با تاریخی پربار و جغرافیایی متنوع، از دیرباز محل تلاقی فرهنگ ها بوده است.

وی خاطرنشان کرد: نیم نگاهی به آینده یادگیری، تغییر برخی نقش ها از جمله نقش معلم را در اذهان متبادر می سازد. 

مدیرکل کل آموزش و پرورش فارس گفت: هوش معنوی نسخه نجات بخش است و کارکرد قدسی دین از درون دریافت شود و در اصل تربیتی باید به نیازهای فکری توجه کرد.

وی ادامه داد: بررسی نقش بخش های گوناگون از جمله حوزه کشاورزی خدماتی، و ...، در جامعه، نشان می دهد سرمایه گذاری در دوره متوسطه، بسیار دارای اهمیت و اجتناب ناپذیر است.

امام جمعه لارستان: با توجه به دوری لارستان از مرکز استان و سابقه آموزش و پرورش در این منطقه، رفع مشکلات آموزش و پرورش در این منطقه ضروری است.

امام جمعه لارستان نیز در این جلسه گفت: امیر المومنین علیه السلام فرموده اند: «اگر ملتی به علم و علم آموزی توجه نکند دچار ذلت می شود.»

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مختار موسوی خرم با اشاره به تاکید آموزه های دینی برعلم آموزی، اظهار کرد: توجه به نانو تکنولوژی، هوش مصنوعی و سایر فناوری های نوین همواره از تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش دو ماموریت خطیر در تعلیم و تربیت دارد و هویت فرزندان جامعه در دست معلمان است.

موسوی تصریح کرد: دوری از مرکز استان، گستردگی جغرافیایی. نفوذ فرهنگی لارستان، سابقه یکصد ساله آموزش و پرورش لارستان از جمله مواردی است که ارتقای ادارات لارستان را ضروری می سازد.

مطالبات و دغدغه های معلمان جنوب استان فارس از وزیر آموزش و پرورش

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، در سفر علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش به جنوب استان فارس و در دیدار با جمعی از فرهنگیان شهرستانها و‌ مناطق لارستان، گراش، خنج، اوز، جویم، بیرم و بنارویه، پنج تن از معلمان به بیان خواسته ها و مطالبات و پیشنهادات خود پرداختند.

احمد جلیلی از فرهنگیان اوز خواستار ایجاد دانشگاه فرهنگیان در شهرستان اوز با تأمین ساختمان و سایر هزینه ها از سوی خیرین و درآمدزایی برای مدارس، با ایجاد واحد های صنفی شد.

 رازقی از دیگر فرهنگیان جویم نیز به فرسودگی مدارس جویم و نبود تجهیزات اشاره کرد و گفت: مدارس فرسوده نیازمند ترمیم و نوسازی هستند. 

وی بر ضرورت بهره مندی از هوش مصنوعی، توسعه هنرستان های فنی تأکید کرد و افزود: این منطقه از کمبود مدارس دولتی رنج می برد. 

این معلم ضمن پیشنهاد راه اندازی اتوماسیون هوشمند در بستر  my.medu.ir؛ توجه به معیشت معلمان در شرایط فعلی را از ضروریات برشمرد.

 ام البنین میرزایی از فرهنگیان خنج نیز به نیاز شهرستان خنج به تأسیس باشگاه رفاهی فرهنگیان اشاره کرد و گفت: توجه به مسکن  و ارایه تسهیلات به فرهنگیان شهرستان از دغدغه های معلمان این منطقه است.

وی با تأکید بر ضرورت  توجه بیش از پیش به مدارس شبانه روزی افزود: شایسته است که هر چه زودتر اردوگاه دانش آموزی خنج تعیین تکلیف شود.

در ادامه محمد قادری از فرهنگیان بر ضرورت برقراری عدالت در پرداخت ها به فرهنگیان نسبت به سایر کارمندان اشاره کرد و خواستار توجه به سرانه فضای ورزشی شهرستان گراش شد. 

وی ضمن ارائه گزارشی از آمار ترک تحصیل در گراش بیان کرد: ضرورت دارد در جذب نیرو در شهرستان گراش از نیروهای بومی استفاده شود.

عبدالله نجاری از فرهنگیان لارستانی در این جلسه خواستار ارتقای معاونت اداره کل آموزش و پرورش لارستان به اداره کل شد و افزود:  اردوگاه دانش آموزی لارستان نیازمند تخصیص بودجه ویژه است.  همچنین راه اندازی خانه هوش مصنوعی، تجهیز کانون های فرهنگی هنری از دیگر نیازهای این منطقه است.

وی بر رفع کمبود نیروی انسانی بنارویه تأکید کرد و گفت: نیاز مبرم بنارویه به فضاهای آموزشی و تجهیز مدارس نیازمند توجه مسؤولان است.

این معلم خواستار قرار گرفتن لارستان در منطقه سه کنکور نیز شد.

وزیر آموزش و پرورش: معلمان در چهل و شش سال گذشته نقش خود را در پاسداری از انقلاب به خوبی ایفا کردند

وزیر آموزش و پرورش گفت: در ۴۶ سال گذشته معلمان علیرغم وجود مشکلات، نقش خود را در پاسداری از ارزش‌های انقلاب اسلامی به خوبی ایفا کردند و دشمن امروز تلاش دارد نقش معلمان را تغییر دهد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی در سفر به جنوب استان فارس و دیدار با جمعی از فرهنگیان و دانش آموزان شهرستان ها و مناطق لارستان، خنج، گراش، اوز، جویم، بیرم و بنارویه در تالار وحدت لارستان، با ابراز خرسندی از حضور در جمع فرهنگیان و تقدیر از آنان با اشاره به اجرای سرود زیبای دانش آموزان در این مراسم، افزود: سرود بسیار زیبایی اجرا شد و پیشنهاد می کنم هر منطقه آموزشی، سرودی با ویژگی هویتی بومی اجرا کند.

کاظمی تصربح کرد: عزت و استقلال امروز کشور ما مدیون اندیشه‌های والایی حضرت امام خمینی(ره) است و بسیاری از جان ها و خون ها پای این انقلاب هزینه شده است.

وی ادامه داد: عزت امروز را مدیون رهبر معظم انقلاب هستیم و در دهه های گذشته برای حفظ ایمان و کشور جان ها فدا شده است.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: امروز دشمن سعی دارد برای دو قطبی سازی و ایجاد نا امیدی در جنگ شناختی باورهای ما را تغییر دهد و ما به عنوان متولیان تعلیم و تربیت بیشترین مسؤولیت را داریم. در ۴۶ سال گذشته معلمان علیرغم وجود مشکلات، نقش خود را در پاسداری از ارزش‌های انقلاب اسلامی به خوبی ایفا کردند و دشمن امروز تلاش دارد نقش معلمان را تغییر دهد.

دکتر کاظمی گفت: اگر بخواهیم استقلال خود را حفظ کنیم باید شرایط سخت امروزی را تحمل کنیم و برای حفظ ارزش ها تلاش کنیم و در همین شرایط سخت، دانش آموزان ما در عرصه بین المللی جایگاه سوم علمی را دارند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: هر چند باید مشکلات را مطرح کرد؛ اما نباید به ایجاد ناامیدی کمک کرد و خواسته دشمن را برآورده کنیم.

وی اضافه کرد: میزان پیشرفت و سعادت جامعه به میزان توجه جامعه به نظام تعلیم و تربیت و قدر و منزلت هر جامعه ای به میزان ارتقای جایگاه و منزلت معلمان جامعه بستگی دارد.

دکتر کاظمی پرورش گفت: کشورهایی که به توسعه و پیشرفت دست یافتند به معلم و نظام تعلیم و تربیت توجه کردند و خوشحالم که رئیس جمهور به آموزش و پرورش توجه ویژه دارند. امیدوارم در دولت وفاق ملی، معلمان به جایگاه واقعی خود برسند.

وی با اشاره به حضور مکرر پزشکیان در جلسات آموزش و پرورش ادامه داد: امیدوارم مشکلات آموزش و پرورش در این دولت مرتفع شود؛ لذا بدون شکوه، مشکلات آنها را بدون سر و صدا پیگیری می کنم.

کاظمی تاکید کرد: آموزش و پرورش دو رسالت مهم دارد: اول انتقال علم به نسل آینده است و دوم انتقال ارزش ها و باورهای دینی و سبک زندگی دینی به نسل آینده است که مهم ترین مأموریت آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: منزلت معلم به مأموریت او بر می گردد؛ چنان که منزلت یک عالم به انجام مأموریتش بر می گردد. امروز در کنار مسائل آموزش و پرورش، دنبال تحولات اساسی در آموزش و پرورش هستیم و توسعه عدالت آموزشی را با محرومیت زدایی و بر اساس تهیه اطلس جغرافیایی دنبال می کنیم، همچنین یک بسیج همگانی برای حل کمبود فضاهای آموزشی شکل گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: امروز بالاترین نعمت نصیب آموزش و پرورش شده و آن توجه رئیس جمهور و استانداران به آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: توسعه عدالت آموزشی با ارتقای کیفیت آموزشی دومین موردی است که به آن توجه شده است؛ بنابراین ارتقای مدیریت و تجهیزات مدارس را در دستور کار قرار دادیم.

کاظمی با اشاره به مطالبات ارائه شده در این جلسه گفت: تأسیس دانشگاه فرهنگیان در جنوب استان، به کارگیری نیروهای بومی در این شهرستان ها و افزایش ظرفیت جذب در استخدام های پیش رو، در دستور کار قرار می گیرد.

وی گفت: مجلس شورای اسلامی تعامل خوبی با آموزش و پرورش دارد؛ لذا ما شاهد تخصیص احکام خوبی در بودجه عمومی به آموزش و پرورش هستیم. از جمله؛ تخصیص سه وسیله نقلیه به هر اداره آموزش و پرورش، توجه به حقوق کادر خدماتی، رفع دغدغه های بازنشستگان و...، همچنین تکمیل پروژه های نیمه تمام نیز در حال انجام است.

حضور دو روزه وزیر آموزش و پرورش در منطقه

حضور در شهرستان گراش و بهره‌برداری از سه آموزشگاه خیرساز رحمتی، اکبری، حاج کریمیان و ساختمان جدید آموزش و پرورش این شهرستان، دیدار و گفتگو با خیرین مدرسه ساز شهرستان از دیگر برنامه های دکتر کاظمی در سفر دو روزه خود به جنوب استان فارس بود.

افتتاح چند طرح عمرانی از جمله؛ دبیرستان فرزانگان، سالن ورزشی دهکویه، مدرسه ۶ کلاسه متوسطه اول کورده، سالن نمازخانه مدرسه مرادیان روستای بریز، نمازخانه دبستان عارف ۲ شهر لطیفی، برگزاری نشست با خیرین مدرسه ساز شهرستان، بازدید از اردوگاه دانش آموزی و شرکت در جلسه پایانی و جمع بندی مصوبات سفر از دیگر برنامه های حضور وزیر آموزش و پرورش در این سفر بود.