چارسوق لارستان | زینب دلام: موزه حضرت آیت‌الله العظمی سید عبدالعلی آیت‌اللهی (ره) واقع در حسینیه اعظم لار، دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و شامل دو سالن است؛ سالن اول، لوازم شخصی آیت‌الله آیت‌اللهی، وسایل خوشنویسی و عکس های ایشان و سالن دوم موزه مرقعاتِ خوشنویسیِ بزرگان است.
فاز اول این موزه، یعنی سالن وسایل شخصی آیت‌الله آیت‌اللهی، یک‌سال پس از فوت ایشان در سال ۱۳۹۲ و فاز دوم یعنی موزه خط و مرقعاتِ خوشنویسی در سال ۱۳۹۳ با همکاری میراث فرهنگی و بیت حضرت آیت‌الله سید عبدالعلی آیت‌اللهی راه‌اندازی شد.
از وسایل موجود در سالنِ اولِ می‌توان به لباس، عبا، عمامه، عطر، ساعت جیبی، وسایل خوشنویسی (قلم، تیغ، زاج، مرکب و...)، عکس جوانی و عکس‌های حضور در جبهه آیت‌الله آیت‌اللهی و مرقعات خوشنویسی سید عبدالحسین لاری اشاره کرد.

دلیل راه‌اندازی موزه خط نیز داستان جالبی دارد؛ نقل شده «مرحوم حاج شیخ عبدالحسین نوروزی» از علمای برجسته جنوب فارس، مجموعه با ارزشی از مرقعات خطی شامل آثار مرحوم «میرعماد حسنی» از زمان صفویه، آثار «وصال شیرازی» از زمان قاجار، آثار برخی خوشنویسان معاصر، همچنین ابزارهای خوشنویسی و ابزارهایی که ویژگی میراثی داشتند برای خود جمع کرده بود؛ بعد از اینکه ایشان فوت کردند، آثار و وسایل در اختیار فرزندان‌شان قرار گرفت. فرزندان‌ مرحوم نوروزی می‌خواستند این‌ وسایل را بفروشند که حضرت آیت‌الله آیت‌اللهی با خبر می شوند و در اواخر عمر طی مصاحبه ای با روزنامه میلاد لارستان اعلام می کنند که اگر نیک‌اندیشان لاری حاضر شوند این مجموعه را بخرند، من یکی از اتاق‌های حسینیه اعظم را به موزه خط تبدیل می‌کنم، طوری که در شیراز و استان فارس نمونه نداشته باشد.

اتاقی که در حال حاضر به موزه تبدیل شده، در گذشته انباریِ حسینیه اعظم بوده و از نظر فیزیکی قابلیت استفاده نداشته است، اما خرابی‌های سقف و دیوار به همت «استاد فتوت» از معماران برجسته لارستانی تعمیر شده و سنگ‌هایی که در طاقچه‌های موزه قرار دارد، از سنگ کوه مشرف به ساختمان حسینه اعظم تراشیده شده است. نقل شده که حضرت آیت‌الله آیت‌اللهی تاکید کرده بودند: «این سنگ‌ها همان جا باشد تا آیندگان بفهمند که ما کوه را تراشیدیم و حسینیه اعظم را از دل کوه ساختیم». همچنین با مساعدت اداره‌کل میراث فرهنگی استان فارس و به صورت رایگان، ویترین‌های شیشه ای برای نگهداری آثار در اختیار موزه قرار گرفته و چیدمان و نورپردازی فضا نیز با مشورت کارشناسان اداره کل انجام گرفته است.

از وسایل موجود در موزه خط می‌توان به چند نسخه خطی از اجازه اجتهاد و روایت* آیت‌الله آیت‌اللهی که علمای بزرگ به ایشان داده اند، دو نامه از امام خمینی (ره) به آیت‌الله آیت‌اللهی که در سال ۱۳۴۲ در مورد مشکل بهایی‌ها با ایشان مشورت کرده بودند، رسید وجوهاتی که برای مراجع تقلید ارسال می‌شد، دستخط سید عبدالحسین لاری، دستخط آیت‌الله سید عبدالمحمد آیت‌اللهی و آیت‌الله سید علی‌اصغر موسوی لاری، آثار مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام و المسلمین شیخ عبدالحسین نوروزی (خطاط ماهر نستعلیق و شکسته نستعلیق)، آیت‌الله نجومی کرمانشاهی (که در نَسخ بسیار زیبا می‌نوشتند)، نامه تسلیت آقا شیخ بهاالدین محلاتی برای زلزله لار و خط اولین اجازه اجتهاد آیت‌الله آیت‌اللهی به قلم آقا سید نورالدین حسینی شیرازی (استاد آیت‌الله آیت‌اللهی، معروف به نایب‌الامام، از علمای بزرگ فلسفه، فقه و اصول، خطاط بسیار ماهر و مسلط به زبان انگلیسی) اشاره کرد.
معرفی این عالم گرانقدر به جامعه در سطح ملی و جهانی برای نسل امروز و نسل‌های بعدی از اهداف از راه‌اندازی این موزه است تا مردم با روحیات و شاخصه های روحانیت اصیل و مردمی بیشتر آشنا شوند.
بازدید از این موزه برای عموم، آزاد و رایگان است و علاقه‌مندان می‌توانند با هماهنگی اداره میراث فرهنگی یا خادم حسینیه اعظم از این موزه بازدید کنند.

گفتنی است تا به حال دانش‌آموزانِ مدارس اوز، داراب و شهرهای دیگر بیشترین بازدید را از این موزه داشته اند، به گونه‌ای که تعداد آن‌ها از دانش‌آموزانِ مدارس لار بیشتر بوده است.
موزه حضرت آیت الله آیت اللهی نیروی ثابتی ندارد، تامین نیروهای موزه‌های خصوصی، طبق قانون، برعهده صاحب امتیاز موزه است، برخی از نقاط نیز همچون موزه مردم‌شناسی اوز نیروی دائم افتخاری دارد.
همچنین ساختمان موزه به دلیل خرابی سقف و نفوذ آب، نیاز به تعمیرات اساسی دارد که در صورت تامین اعتبار توسط متولی این امر انجام خواهد شد.

گزارش تصویری این موزه دیدنی را از اینجا ببینید.


* اجازه روایت: اجازه‌ نقل روایت که استاد به شاگردان مورد اطمینان می‌دهد. اجازه نقل روایت برای حفظ و انتقال حدیث به نسل‌های بعدی بوده است. اجازه ممکن است شفاهی یا کتبی باشد.