چارسوق لارستان: تابستان داغ امسال، مردم لارستان بیش از پیش شاهد قطعی های مکرر برق و آن هم بدون اعلام قبلی بوده اند. در چند روز اخیر این قطعی ها به صورت چند باره در شهر لار روی داده و موجب اعتراض اقشار مختلف مردم و اصناف به نحوه مدیریت تامین برق در منطقه شده است. این خاموشی ها از نیم ساعت تا دو ساعت و یا بیشتر روی داده است و طبق گفته مدیر تامین برق شهرستان، این قطعی ها سراسری بوده و در اختیار مدیران محلی نیست و فعلا کاری جز انتقال انتقاد و اعتراض مردم به مسئولین بالادستی نمی توان کرد.

روز چهارشنبه 7 شهریورماه نیز تجمع اعتراضی و خودجوش مردم در مقابل فرمانداری شهر لار شکل گرفت که به گزارش آفتاب لارستان، فرماندار لارستان به دلیل حضور در بیرم برای افتتاح طرح های هفته دولت، در این جمع غایب بود. معاون سیاسی-امنیتی فرماندار و مدیر اداره برق لار در این تجمع حاضر شدند و در گفت و گویی با مردم، قول انتقال اعتراض ها و پیگیری برای کاهش قطعی برق و در نهایت انتشار برنامه قطعی برق برای کاهش مشکلات مردم و صنوف مختلف را به مردم دادند.

این قطعی برق علاوه بر مشقت تحمل گرما در فصل تابستان برای مردم جنوب استان فارس، موجب ضررهای مالی بر صنوف مختلف و مراکز خدماتی، آموزشی، هنری، فرهنگی و درمانی شده است و رسانه های منطقه نیز به انعکاس اعتراضات و پیگیری آن پرداختند.

با بررسی وضعیت آموزشگاه های هنری و مشاغل مرتبط با فعالیت های آموزشی، هنری و فرهنگی، شاهد ضررهای مالی این مراکز به دلیل تعطیلی پی در پی کلاس ها و همچنین سردرگمی هنرآموزان و خانواده آنان هستیم. این مشکل برای اصناف فرهنگی، هنری و آموزشی درست در مقطعی از سال روی داده که بیشترین فعالیت آنان در تابستان و همزمان با تعطیلی مدارس است. مساله ای که حکایت از نگرانی مدیران این مراکز با تکرار همین وضعیت در تابستان سال آینده دارد. 

چنین بی نظمی در مدیریت برق منطقه و تعطیلی های مکرر این اصناف و از طرفی میزان سوددهی پایین صنوف فرهنگی، هنری و آموزشی، قطعا تامین هزینه های جاری برای ادامه فعالیت آنها را به شدت دچار مشکل خواهد کرد. از دیگر سو، جبران آسیب هایی که به تجهیزات الکترونیکی آنان با نوسان و اُفت ولتاژ وارد می شود، برای برخی از کسب و کارهای فرهنگی، هنری و آموزشی غیر قابل جبران خواهد بود. 

کمترین خواسته این مراکز و صنوف، انتشار برنامه خاموشی و اطلاع رسانی قبلی از سوی اداره برق شهرستان است تا بتوانند فعالیت ها و خدمات رسانی خود را در زمان مشخص و بدون قطعی برق برنامه ریزی و برگزار نمایند.
در کنار مراکز آموزشی هنر و موسیقی، می توان مشکلات مشابه ای در کتابفروشی ها، خانه های بازی کودک، کتابخانه ها، سالن های سینما و تئاتر،... را نیز اضافه کرد که حتی با زمان کوتاه تر قطع برق هم مخاطب خود را از دست خواهند داد! جالب اینجاست که حتی کسب و کارهای خانگی ساخت آثار هنری و فروشگاه های اینترنتی هم امسال از این خاموشی های پی در پی بی نصیب نبوده اند و اختلال در شبکه تلفن همراه و اینترنت همراه با قطعی برق، در روند کاری آنها نیز بی نظمی ایجاد کرده است.

امید است با پیگیری های همه جانبه مسئولین شهرستان لارستان و شهرهای همجوار، همچنین مطالبه گری نماینده منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی از مسئولین بالادستی، بتوان از همین امروز برای تابستان سال آینده چاره جویی کرد و از قطعی چندباره برق در شهرستان، بدون برنامه و اعلام قبلی جلوگیری نمود.  

پُر واضح است که غالب افراد فعال در حوزه های فرهنگی، هنری و آموزشی از نگاه تجاری به کسب و کار گذر کرده اند و سرمایه، وقت و انرژی خود را برای ارتقای فرهنگ و هنر مردم و شهرستان صرف می کنند.